El Festival de Torroella i el Grec s'alien en l'estrena del nou projecte de Jordi Savall

Torroella de Montgrí

Data: 03/04/2019

Des de la seva estrena el 15 de juliol del 2015 al Festival de Música i Història per al diàleg intercultural de l'Abadia de Fontfroide (França), el projecte musical i de memòria històrica de Jordi Savall 'Les rutes de l'esclavatge' ha recorregut auditoris i festivals de bona part d'Europa, els Estats Units i diverses ciutats espanyoles, però encara no s'ha pogut veure i escoltar a Catalunya. El Festival Grec de Barcelona i el Festival de Torroella de Montgrí s'associen per estrenar aquest estiu amb dos concerts diferents i complementaris Les rutes de l'esclavatge, una memòria musical de més de quatre segles d'esclavisme que Jordi Savall repassa acompanyat per 27 músics i un recitador provinents de tres continents (Europa, Àfrica i Amèrica) amb els quals evoca la vergonyant història de deportació i esclavatge a què van ser sotmesos més de 25 milions d'africans entre els segles XV i XIX.

El Grec tancarà l'apartat de concerts del Festival el 29 de juliol amb la primera de les versions de Les rutes de l'Esclavatge, centrada a Amèrica del Nord i el Carib entre 1620, data d'arribada dels primers colons anglosaxons a la costa est d'Amèrica del Nord, fins a 1865, any en el qual els Estats Units d'Amèrica van abolir l'esclavitud. Per la seva part, el Festival de Torroella de Montgrí inaugurarà la seva 39a edició el 2 d'agost amb la segona versió del programa, que se centra en el viatge d'Àfrica al Nou Món passant per Europa (Espanya i Portugal) i recorre gairebé 450 anys d'història des de 1444, data de la primera expedició de captura col·lectiva d'africans descrita en un text contemporani, fins a 1888, any el qual Brasil va abolir l'esclavitud.

Jordi Savall reuneix per aquests dos concerts a músics de Mali, Mèxic, Colòmbia, Brasil i el Canadà, així com a dos dels seus grups, la Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI, que interpretaran un repertori que beu per una part de les formes musicals hispanes inspirades en cants i balls dels esclaus i els indígenes americans i, per l'altra, de músiques conservades a partir de les antigues tradicions dels descendents dels esclaus i de les formes i models africans, com les músiques de les tradicions dels griots conservades a Mali. Entre les músiques s'intercalen testimonis i descripcions detallades dels cronistes de l'època i de religiosos sobre les expedicions de captura d'esclaus a Àfrica, textos que seran recitats per l'actor català d'origen gambià Babou Cham.

Comentaris (0)

*Per comentar es necessari estar registrat. Registra't o accedeix



Més articles de Cultura